GUIA DEL PROFESSOR


En aquesta pàgina trobareu la informació necessària pel professor.

Activitat 1 On és Dubai?

Partint de la idea de què molts dels nostres alumnes no saben on és Dubai, utilitzarem aquesta primera activitat per conèixer la seva situació geogràfica i les seves ciutats principals així com els països del seu voltant i els seus mars.
Ho treballarem utilitzant les noves tecnologies, en concret, el Google Earth aprofitant d'aquesta manera el seu potencial didàctic.

És molt possible que no coneixin el programa. Per tant, és molt important explicar a poc a poc i en detall les seves funcions principals. L’alumne s’ha familaritzar amb l’aplicació buscant diferents ciutats del món com Barcelona, París, Londres, Nova York o Tòquio, el seu poble i els seus carrers … Aquest treball el realitzaran per parelles. Per ajudar-te en aquesta tasca t’adjuntem un enllaç on trobaràs explicades les instruccions principals del Google Earth. 

Ja en la segona part de la sessió, ens centrarem, més concretament, en Dubai. Cada alumne tindrà un mapa mut on haurà d’assenyalar tots els elemens indicats països, ciutats i mars. El Google Earth els acompanyarà, novament, en aquesta activitat. El mapa resultant ha de ser similar el de la imatge exposada.



Activitat 2 La vida a Dubai

En aquesta activitat veurem dos videos realitzats per TV3. L'un és un 30 minuts i l'altre un Afers Exteriors amb en Mikimoto. Els links són els següents:



http://www.tv3.cat/videos/358799

Del 30 minuts en veurem els primers vint minuts. L'Afers Exteriors  seria interessant veure'l sencer ja que ens aporta diverses prespectives de la vida a Dubai, així com s'expliquen molts aspectes de l'economia d'aquest emirat.

Els dos videos són molt interessants ja que en poc temps mostren moltissimes imatges de Dubai, d'aquesta manera, els alumnes podran fer-se una idea més precisa de com és Dubai i com hi viuen les persones. A part, veurem gent amb situacions personals molt diverses, els grans projectes arquitectònics, les extravagàncies, els privilegis dels autòctons, la situació social i política, i un repàs a la història de Dubai al segle XX i l'enorme canvi que ha patit.

Al realitzar la reflexió, els alumnes hauran de treballar l'empatia al posar-se a la pell d'una persona ben llunyana. A més a més, veuran que la seva situació personal és molt diferent i que hauria pogut canviar molt si en lloc de néixer a Catalunya haguessin nascut a Dubai, a l'Índia o la Xina. Així mateix, veuran les problemàtiques, les desigualtats i les injustícies de l'Emirat, que de portes enfora mostra una imatge, però de portes endins la realitat no és tant fabulosa.

Activitat 3 Dubai: passat i present

En un món, cada vegada més centrat en el terreny visual, l’ús de la fotografia es converteix en un recurs didàctic més del professor a l’aula. Els alumnes aprenen d’una forma diferent i el docent innova.

Què pretenem amb aquesta activitat?

En primer lloc, apropar els estudiants a l’art de l’observació. Sovint una visualització detallada d’una imatge ens aporta més informació que un text. És molt important doncs que el professor guïi l’alumne en tot el procés i aconsegueixi que aquest n’extregui el màxim contingut possible

En segon lloc, hem de procurar que els estudiants entenguin com pot canviar un país en 20 anys de diferència. Les comunicacions, els edificis, el medi, la societat... Per això, utilitzarem una seqüència històrica de diferents fotografies de Dubai que ens permetin traslladar-nos en el temps. Així doncs, el professor ha de posar èmfasi en la gran transformació produïda en un marc temporal tan limitat.

Finalment, amb aquesta activitat hem d’intentar que l’alumne es plantegi qüestions de reflexió com ara si és possible continuar amb un ritme de creixement tan elevat, quin és el paper del petroli o perquè s’inverteixen tants diners en la construcció d’aquests edificis.


Activitat 4: la Geopolítica del petroli.

El petroli s'ha convertit en un problema econòmic de grans dimensions. La majoria de països exportadors de petroli es situen en una àrea molt conflictiva del planeta: L'Orient Mitjà i el nord d'Àfrica, encara més aquestes últimes setmanes amb les revoltes d'Egipte, Líbia, Bahrein, Iemen,...i la posició radical d'Iran.

Tot i la confrontació existent entre Islam i Occident, aquest últim té gran dependència del petroli dels països musulmans i això afecta les economies mundials. El petroli és un element clau de la Globalització.

Amb aquesta activitat els alumnes coneixaràn la situació del món arabomusulmà, la rellevància del petroli en aquests països i alhora podran entendre el gran interès que Occident té cap a aquesta enorme regió tant rica en petroli i gas, però que la majoria de la seva població no percep ni en treu cap benefici.

L'activitat vol que els alumnes desenvolupin la capacitat d'esquematitzar idees bàsiques a partir d'informació, en aquest cas visual. Captar allò que una imatge ens explica. Alhora la recerca d'informació treballarà les TIC. 

És també un tema de gran rellevància internacional actualment, freqüent en els diaris i els telenotícies de la televisió. Els alumnes coneixeran també la excel·lent iniciativa del diari La Vanguardia que ha digitalitzat tot el seu arxiu des del 1881, amb les enormes possibilitats de recerca que això suposa.

Així doncs, l'última activitat de la Unitat Didàctica vol donar a conèixer als nostres alumnes la situació actual del petroli i els conflictes que provoca.